Yoga op de middelbare school: voor uw leerlingen

De huidige maatschappij vraagt veel van ons. In een hoog tempo komen er veel prikkels op ons af. Dit levert stress op. Ook onder jongeren op de middelbare school is het stressniveau erg hoog. Hoe laat je los? Hoe neem je je eigen ruimte in? Is het mogelijk om met stress en perfectionisme te leren omgaan? In het middelbaar onderwijs besteden we veel aandacht aan cognitieve vaardigheden, maar er wordt vaak minder tijd ingeruimd voor dergelijke levensvragen. Gelukkig wordt er in de politiek steeds meer aandacht besteed aan vorming in het onderwijs. Het is in dit kader ook leerzaam om ons denken te verbreden en ook naar andere culturen te kijken. Wat gebeurt er als je vanuit de Oosterse filosofie naar onze Westerse cultuur kijkt? Uit mijn ervaring blijkt dat het waardevol is om met leerlingen – via yoga – in hun dagelijkse omgeving dieper in te duiken op belangrijke vragen. Juist een bekende omgeving zorgt ervoor dat je je nieuw verworven inzichten samen kunt integreren in de praktijk.

In tien lessen wil ik leerlingen (in het eindexamenjaar) handvatten geven om:

  • meer ruimte in te nemen;
  • met compassie naar je emoties te kunnen kijken;
  • leren los te laten wat je niet dient;
  • onafhankelijk van anderen in je kracht te staan;
  • met stressvolle situaties om te gaan;
  • inzicht te krijgen in je eigen patronen;
  • leren te ontspannen;
  • meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Aan het einde van de lessenserie hebben de leerlingen meer zelfinzicht en zijn ze in staat om de lessen van de yogamat ook in andere situaties – binnen en buiten school – toe te passen. In de lessen maak ik afwisselend gebruik van yogahoudingen en theorie. De asana’s en ademhalingstechnieken worden afgewisseld met informatie over de yogafilosofie.

Aan het einde van de lessenserie hebben de leerlingen meer zelfinzicht en zijn ze in staat om de lessen van de yogamat ook in andere situaties toe te passen.

De lessenserie bestaat uit tien yogalessen. Deze duren 1,5 uur per keer en kunnen op school in een afgesloten, schone en rustige ruimte worden gegeven. De yogamatten en bolsters worden meegenomen. Voor tarieven en andere vragen over yoga op uw middelbare school, neem  contact op via dit formulier.

Ervaringen met mijn mentorleerlingen
Tijdens mijn mentoraat in klas zes merkte ik goed onder hoeveel spanning mijn leerlingen staan. Daarnaast waren er in de individuele mentorgesprekken thema’s die steeds weer naar voren kwamen. In 2017 ben ik daarom begonnen met een pilot Yoga voor eindexamenleerlingen. Zo kun je aan de hand van een simpele toe stretch – een houding die voor veel mensen in eerste instantie onprettig is – veel afleiden. Wie keert er naar buiten? Wie blijft benadrukken hoe vervelend de houding is? Wie durft er uit een yogahouding te gaan als anderen dat niet doen? Maar ook het omgekeerde gebeurde: wat gebeurt er als je stil bent? Dergelijke houdingen leveren mooie gesprekken met elkaar op, maar soms moet een les ook gewoon flowen en is het goed om volledig bij jezelf te zijn. Na afloop van de lessen hebben de leerlingen een persoonlijk verslag geschreven.

Ik merkte heel erg dat we bij de eerste lessen nog keken naar hoe anderen het deden en bij de laatste lessen was dat totaal niet meer. Dat zouden we ook mee kunnen nemen naar ons schoolleven.

Een leerling beschreef: ‘Wow, ik ben nu voor het eerste sinds zo’n lange tijd echt ontspannen.’ Iemand anders gaf aan:’Bij yoga merk ik dat ik eigenlijk de tijd vergeet. “Alles gaat voorbij” is voor mij belangrijk. Zodra ik mij niet zo fijn voel, dan bedenk ik dat alles voorbij gaat en dan is iets vervelends veel minder heftig dan wanneer ik me er tegen verzet.’ Andere leerlingen voegden toe dat ze door de de ademhaling die ze leren bij yoga weer beter kunnen slapen. Iemand merkte op dat ze eigenlijk altijd vrij hard is voor zichzelf en dat ze haar emoties uitte door hard te worden. ‘Door yoga heb ik geleerd dat mensen mij echt begrijpen als ik eerlijk ben over mijn gevoel en dan gaan de emoties ook sneller weg. Ik merkte heel erg dat we bij de eerste lessen nog keken naar hoe anderen het deden en bij de laatste lessen was dat totaal niet meer. Dat zouden we ook mee kunnen nemen naar ons leven op school.’

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.